Son yıllarda elektrikli otomobil teknolojilerindeki gelişmeler ve pazara giren yeni modeller, otomotiv sektöründe önemli bir dönüşümün işaretini veriyor. Şangay Otomobil Fuarı’nda bu yıl özellikle menzil artırıcı hibrit otomobiller (E-REV) öne çıktı. Çinli ve Batılı birçok üretici, menzili uzatmak için jeneratör olarak kullanılan benzinli motora sahip hibrit modellerini tanıttı. E-REV olarak adlandırılan bu araçlar, özellikle Çin pazarında hızla artan bir ilgiyle karşılanıyor.
YENİ NESİL HİBRİT TEKNOLOJİLERİ ÖNE ÇIKIYOR
Son on yılda otomobil üreticileri, dizel skandalı sonrası elektrikli modellere yoğunlaştı. Şangay Otomobil Fuarı’nda ise bu yıl hibrit ve menzil artırıcı teknolojiler ön plana çıktı. Fuarda sergilenen araçlar arasında yalnızca jeneratör görevi gören benzinli motorlarla çalışan ve uzun menzile sahip E-REV modelleri dikkat çekti. Çin pazarı için geliştirilen bu otomobillerin ileride farklı pazarlarda da yaygınlaşması bekleniyor.
Çin’in önde gelen otomobil üreticilerinden Geely’nin premium markası Zeekr, fuarda yalnızca elektrik gücüyle 380 km yol yapabilen hibrit SUV modeli 9X’i tanıttı. Chery’nin Jetour markası ise, menzil artırıcı sisteme sahip G900 prototipini sergiledi. Bu SUV modeli, su yüzeyinde ilerleyebilen özel bir yapıya sahip. Jetour ayrıca F700 isimli pick-up konseptini de tanıttı. BYD’nin Yangwang U8 modelinin uzun menzilli “L” versiyonu da fuarda ilgi gören diğer bir E-REV otomobil oldu.
ELEKTRİKLİ VE HİBRİT ARAÇ SATIŞLARI ARTIYOR
Çin Otomobil Üreticileri Birliği’nin verilerine göre, Çin’de E-REV ve plug-in hibrit satışları 2024 yılında yüzde 79 artış göstererek 1.2 milyon adede ulaştı. Plug-in hibrit satışları yüzde 76 artarak 3.4 milyon, elektrikli otomobil satışları ise yüzde 23 artışla 6.3 milyon oldu. 2025’in ilk çeyreğinde ise tamamen elektrikli modellerin satışlarında daha hızlı bir büyüme kaydedildi.
Hibrit araçlara yönelik bu artış, geleneksel üreticilerin ürün gamlarını benzinli-elektrikli modellere yönlendirmesine neden oldu. Alman otomobil üreticisi Volkswagen, Çin pazarındaki satışlarını artırmak amacıyla hem tam elektrikli hem de E-REV araçlar için yeni platformlar tasarlamaya başladı. Mercedes-Benz CEO’su Ola Kaellenius da hibritlerin Çin’de kalıcı bir trend olduğunu belirtti.
ÇİN’DE VE DİĞER PAZARLARDA HİBRİT ARAÇLARIN YAYILMASI
Araştırma şirketi JATO Dynamics’in verilerine göre, Çin’de 2024’te 16 yeni E-REV ve 37 yeni plug-in hibrit modeli piyasaya sürüldü. Aynı dönemde 32 yeni tamamen elektrikli model satışa çıktı. E-REV’ler ve plug-in hibritlerin yakın gelecekte Çin pazarının yüzde 35’ini oluşturması bekleniyor. Tamamen elektrikli otomobillerin payı ise yaklaşık yüzde 45 olarak tahmin ediliyor.
Bazı otomobil üreticileri, hibrit teknolojisini “geçiş teknolojisi” olarak tanımlayarak sadece elektrikli modellere odaklanmayı tercih ediyor. Tesla gibi firmalar, elektrikli araçlara geçişin hızlandırılması gerektiğini savunuyor.
TÜRKİYE’DE HİBRİT VE ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLERE İLGİ ARTIYOR
Türkiye’de menzil artırıcı hibrit otomobiller ilk olarak Nissan’ın “e-POWER” teknolojisiyle tanındı. Nissan X-Trail ve Qashqai modellerinde yer alan bu sistemde, benzinli motor sadece bataryayı şarj etmek için jeneratör olarak kullanılıyor ve sürüşte yalnızca elektrikli güç devreye giriyor.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, 2025 yılının ilk çeyreğinde Türkiye otomobil pazarında hibrit otomobillerin payı yüzde 29’a, elektrikli otomobillerin payı ise yüzde 13.2’ye ulaştı. Plug-in hibrit araçlar ise toplam satışların yüzde 4.2’sini oluşturdu. Geçtiğimiz yıl aynı dönemde plug-in hibritlerin payı yüzde 0.2, hibritlerin toplam payı ise yüzde 14.2 olarak ölçülmüştü.
Yıl içerisinde yüzde 30 ÖTV dilimine girebilecek yeni plug-in hibrit modellerin Türkiye pazarına giriş yapması bekleniyor. Satış rakamları, hibrit otomobillerin pazar payının önümüzdeki dönemde daha da artabileceğini ortaya koyuyor.